15 oktober 2020 – Kicking the habit: How to escape the funding cycle?
Musea zijn vaak in grote mate afhankelijk van subsidies die op projectmatige basis worden toegekend of in het kader van vierjarige cultuurplannen worden verstrekt. Maar wat als je uit dat hamsterrad van subsidieaanvragen wilt stappen?
Als je als kunstinstelling bijvoorbeeld een steviger eigen vermogen opbouwt, ben je minder afhankelijk van deze ‘loterij’ en is de noodzaak om van project naar project te leven minder sterk. En ook in crowdfunding lijkt een enorm potentieel te liggen, met als belangrijkste voordeel dat een geslaagde crowdfundingactie meteen legitimiteit aan je initiatief verstrekt. Tijdens deze editie van Night Shift wordt een aantal inspirerende voorbeelden gepresenteerd en gaan we samen in gesprek over nieuwe modellen op het gebied van cultuur en commercie.
Wanneer: 15 oktober 2020, 20:00 uur
Waar: online
Museums are often highly dependent on subsidies that are awarded on a project basis or as part of four-year cultural plans. But what if you want to step out of the hamster wheel of grant applications?
For example, as an art institute, if you build up a stronger asset base, you are less dependent on this “lottery” and living from project to project. Furthermore, the possibility of crowdfunding also seems to carry enormous potential, the main advantage being that a successful crowdfunding campaign lends an immediate legitimacy to your initiative. During this edition of Night Shift, a number of inspiring examples will be presented and we together we will discuss these new models of culture and commerce.
When: 15 October 2020, 20:00 hours
Where: online
Speakers
Joep van Gorp is behind the surrealistic art maze with rooftop bar Doloris in Tilburg. Artists could let their creativity roam when building this experience where the shop and bar provide important revenue streams.
Lisa Westcott Wilkins is Managing Director of DigVentures. They use crowdfunding, crowdsourcing and digital tools to engage people with archaeology. People can get the opportunity to participate in real archaeological research, while this deep engagement also facilitates new forms of funding.
Jim Beirne is Chief Executive of Live Theatre, based in Newcastle Upon Tyne. Within the UK, Live Theatre is a national leader in developing new strategies for increasing income and assets. Live Theatre has managed to largely move away from funding, embracing loans instead. The institution decided to purchase and develop the land and buildings adjacent to the theatre, initiating various social and commercial enterprises, thereby reinvigorating this area within the city, while also achieving long-term sustainability and greater financial independence for the theatre itself.
Praktische noot
Wil je heel graag komen, maar kun je het kaartje écht niet betalen, neem dan contact op met het Night Shift-team door te mailen naar hallo[at]nightshift010.nl.